Behöver du nytt assistansbolag? I sådana fall kan det vara läge att kontakt med en förmedlare. Det går bra utan också naturligtvis, men det kan underlätta processen en hel del. Till exempel kan de sköta kontakten med ditt gamla bolag, snabbt hitta en ny aktör som möter dina behov och hjälpa till med vissa praktiska saker.
Dessutom brukar dessa tjänster vara gratis för den som ska byta bolag. Det kostar alltså inget – men det kan förenkla processen rejält.
Fördelar med en assistansförmedlare i Halland
Sållar utbudet åt dig. Ponera att du bor i en mellanstor stad – och behöver ett nytt assistansbolag i Kungsbacka, till exempel. Trots att det inte är en storstad finns det ett ganska stort antal assistansbolag i Kungsbacka enbart. Istället för att själv behöva leta upp tänkbara aktörer med gott rykte som kan möta dina behov, eller tala med vänner och ta referenser, så kan du låta assistansförmedlaren göra det jobbet. Givetvis ställer det vissa krav på förmedlaren. Det gäller att denne är seriös och att den faktiskt väljer de bolag som är bäst – och kanske inte det som de själva tjänar mest på. Det kan kanske löna sig att kolla upp flera assistansförmedlare och se vad folk säger om dem, innan du väljer att anlita någon.
Avlastar dig. Genom att prata med en assistansförmedlare kan du luta dig tillbaka och låta dem ordna jobbet. Givetvis kommer du inte att få ett bolag som du inte är nöjd med – utan du kommer att i dialog med dem välja rätt aktör just för dig. Fortsätter vi med exemplet om att hitta assistansbolag i Kungsbacka, så finns det säkerligen ett flertal bolag som förmedlaren kan ta fram för dig att titta på.
Det går snabbt. Med tanke på det stora urval av privata bolag för assistans som finns idag, tar det inte lång tid att hitta ett nytt. En förmedlare som har kontinuerlig kontakt med bolag i ditt område vet säkerligen flera aktörer som på rak arm passar dig och kan möta dina behov.
Råd och stöd. Behöver du råd kring valet av ny assistans är en förmedlare kanske den bästa att hjälpa dig. De vet vilka som är bäst på vad, vilka brister de har och vilka som uppskattas bäst av brukarna i allmänhet.