Dietisten Lina Gebäck grundade 2008 Linas Matkasse tillsammans med sin bror Niklas Aronsson. Deras affärsidé går ut på att sälja färdigpackade matkassar som levereras direkt till kundernas dörr. Menyerna är redan färdigplanerade och ingredienserna inhandlade. Kunderna sparar på så vis tid och behöver bara följa receptet. Idén bakom matkassen föddes ur den stress som Niklas upptäckte att hans fru upplevde kring middagssituationen.
Idag erbjuds flera olika varianter på den matkasse som företaget ursprungligen slog igenom med: en matkasse inriktad mot barnfamiljer samt en laktosfri och en glutenfri variant av denna, en för lite större familjer, en lättlagad matkasse, en som innehåller mer grönsaker och mindre kött, en med inspirerande ingredienser, en vegetariansk matkasse samt en matkasse för mindre hushåll.
Fritid
Linas Matkasse tillhandahåller en kombination av en tjänst (sammansättning av måltider samt inköp av de ingredienser som krävs) och en produkt (matvaror och recept). Konceptet bygger på att tillgodose den moderna människans behov av produkter och tjänster som underlättar det så kallade livpusslet genom att förenkla vardagen och spara tid. För att denna typ av verksamhet ska vara lönsam krävs stora volymer, något företaget tidigt lyckades uppnå.
Allt från inköp av råvaror till planering av måltider genomsyras av ett hållbarhetstänk, i största möjliga mån håller sig inköparna till svenskt kött, fågel och grönsaker och väver också in ekologiska matvaror i måltidsplaneringen. Man undviker också att välja fisk som Världsnaturfonden WWF avråder från att köpa. Som ett komplement till matkasseverksamheten har Linas Matkasses ägare också lanserat Linas Matbutik – en tjänst som låter kunden göra alla inköp av dagligvaror via sajten.
Snabb tillväxt för entreprenörer
Verksamhetens årliga omsättning uppgår idag till drygt en miljard kronor och företaget har 90-talet medarbetare. Varje månad levereras en miljon portioner middagsmat och totalt har bolaget levererat över 50 miljoner portioner mat till sina kunder i Sverige och Norge. Numera verkar Linas Matkasse även på den holländska marknaden. Våren 2015 försökte grundarna sälja bolaget men det slutade istället med att de tog in pengar från ett norskt riskkapitalbolag. Marknaden för mat på nätet som helhet beräknas ha ett värde på 275 miljarder och allt fler livsmedelskedjor ger sig in i denna heta bransch.
Skor och kläder
Mat, skor, kläder är sådant vi alltid behöver. Därmed en bransch där en förenkling angår de flesta. Att shoppa via nätet har blivit allt vanligare och man kan enkelt hitta branscher som nästan helt flyttat ut på webbsidor istället för att ha besöksadresser. När det gäller skor är motsvarigheten till kvinnan bakom Linas Matkasse Daniel Mühlbach. Han började med att starta Lensway som fick en mycket snabb framgång! Behovet var stort och som entreprenör kunde han tillgodose detta och underlätta för besökare och kunder.
Nästa företag blev Footway som har gått snabbt fram och nu blivit störst inom skor. Längs vägen har uppköp och investeringar blivit en del som bidragit stort till de resultat vi nu kan se.