Design, trender och nyheter

Använd vit passepartout för finaste resultat

Använd vit passepartout för finaste resultat

Använd vit passepartout för finaste resultat

Det rekommenderas alltid till kunder att de ska använda en vit passepartout om det är möjligt. Det beror bland annat att på att passepartouten både skyddar och framhäver det som man ramar in. I den här texten berättar vi om varför det är rekommenderat att använda en vit passepartout när de ramar in.

Därför ska du använda vit passepartout

Passepartouter tillverkas vanligtvis av syrafritt papper, men också av bomull om det är höga krav på arkivbeständighet. Under årens lopp har passepartouter blivit tillverkade av till exempel läder, linne, silke, rispapper och metall. Genom att använda en vit passepartout vinner du två stora fördelar med din inramning. Den ena fördelen är att motivet som du ramar in lyfts fram och syns ännu bättre. Motivet kommer i fokus och inramningen blir mycket finare att beskåda. Harmonin mellan ramen och bilden blir också mycket bättre. Det beror på att den luftas och blir mer öppen mellan ram och motiv. Den andra fördelen du vinner är att bilden skyddas. Det beror på att det blir en liten luftspalt mellan glaset och passepartouten. Luftspalten gör att bilden inte ligger direkt mot glaset vilket är bra, och förhindrar slitage och att kondenserad fukt överförs direkt till bilden från baksidan av glaset.

Passepartoutens vita färger

Det finns flera hundra olika färger på passepartouter. De vanligaste är ganska neutrala och de som används mest är vita och svarta passepartouter. Med off-white menas nyanser av den vita färgen. Det kan vara nyanser som till exempel antikvit, gräddvit, rökvit, äggskalsvit, krämvit och snövit. En helt kritvit färg utan en nyans, blir ganska jobbig och tröttande att titta på. Man brukar vilja ha en mjuk och behaglig ton i den vita färgen, och därför är det vanligast att man väljer en passepartout i en off-white nyans. Om man ramar in gammalt papper, till exempel ett gammalt brev, så brukar man använda en gul nyans och ton i färgen. Det här beror på att det gamla och gula brevet annars kan se smutsigt ut, när det får en väldigt vit passepartout omkring sig. Med en stor variation på val av färg, kan man åstadkomma fina effekter på sina inramningar. Man kan göra det genom att passa ihop olika nyanser på motivets färger med färgen på passepartouten. Det här kan bli väldigt snyggt om man använder flera passepartouter med olika storlekar på öppningarna.